Sunday, June 7, 2009

asal usul TEMERLOH

Temerloh merupakan salah sebuah daerah yang terbesar di Negeri Pahang. Keluasannya ialah 3601.5 km persegi. Daerah ini terdiri daripada beberapa buah mukim yang ditadbir oleh penghulu-penghulu dan setiap mukim ini dibahagikan pula kepada bebarapa buah kampung yang dijaga oleh ketua-ketua kampung.

Temerloh, seperti juga kawasan-kawasan lain di negeri Pahang , mendapat namanya melalui satu peristiwa yang berlaku di Kuala Semantan .Menurut Haji Zakaria Hitam (beliau mendapat cerita ini daripada orang-orang tempatan) nama Temerloh itu berpunca daripada perkataan 'mereloh' .
Ini berdasarkan pada satu peristiwa yang berlaku di sebuah anak sungai di kiri hilir Sungai Pahang bertentangan dengan Pulau Temerloh. Pada suatu hari ada seorang Minangkabau mendarat di kuala anak sungai itu .Semasa beliau berada di kampung tersebut , beliau melihat seorang sakai yang asyik mereloh (tidur) sepanjang hari tanpa mempedulikan hal-hal lain . Dari peristiwa itulah terbitnya perkataan temerloh yang kemudiannya diambil untuk menamakan kawasan yang baru dibuka itu . Pendapat yang mengatakan nama Temerloh itu datangnya dari perkataan mengeloh juga dipersetujui oleh beberapa tokoh tempatan lainnya seperti Ishak Haji Muhammad dan Haji Omar walaupun peristiwa-peristiwa yang mereka ketahui agak berlainan sedikit .


p/s: patut r owang2 temerloh kuat tito..muahahahaha :P

5 comments:

Aiza Aidid said...

hahaha.. kuat tdo??
cm btol je.. rmi org tmrloh ak knl.. hehe

Sang Arnab said...

ptot r klo g temerloh gua ngantok jer... da kene lepak hotel sakura ngan awek gua... hahha

Mama AF said...

hahaha

ade otel sakura ek kt temerloh??

tatau pulop..

huhu

christiano ronaldo said...

tula.. mereloh je keje die

Haikal Jauhari said...

Ermm..takde ke sejarah lain??temerloh je..tak berminat..hehehe..