Wednesday, February 9, 2011

pasal gigi pulop

aku suke tgk gigi 2 artis ni! jeng jeng



ketepikan gosip liar dowang ni kan.tenung pd gigi. agak² korang da bape lame korang tk gi check gigi cm kt sekolah dulu²?hihi same la aku! last form 5 la kan. tp gigi aku mmg tk de masalah doktor ckp. cume tampal² pehh ngilu beb.

td aku google berkenaan gigi. saje nk amik tau pasal kesihatan lak kan :P.dan aku tertarik berkenaan ini.

amalan yg perlu dipraktik mase baby lg.so sape² ade anak kecik jaga la gigi dowang since baby lagi ok

1. Elakkan kebiasaan buruk menghisap ibu jari dsbg
2. Jaga pemakanan, hindari makanan yang mengandung glukosa yang tinggi, yang boleh menyebabkan karies gigi.
3. Ibu bapa perlu mencuci gusi bayi dengan berus gigi bayi atau kain untuk mengelakkan bayi daripada mengalami karies susu.
4. Seperti biasa, gosok gigi paling kurang 2 kali sehari, dengan cara yang betul.
5. Bawa anak berjumpa doktor gigi secara rutin 2 kali setahun, jangan menakut-nakutkan anak dengan dentist.
6. Beri pendidikan tentang penjagaan gigi kepada anak2 sejak kecil, latih anak2 menggosok gigi sesuai waktu dan dengan cara yang tepat.
7. Faktor2 seperti genetik adalah faktor yang tak dapat dielakkan, kalau dibiarkan, akan mengalami masalah estetika, radang gusi dan gigi berlubang sebab berus gigi tidak sampai ke kawasan2 gigi yang terlindung disebabkan oleh posisi nya yang tidak betul, maka plak2 gigi akan terkumpul di situ dan meneyebabkan gigi berlubang. Cara mengatasinya adalah dengan rawatan ortodontik (pemasangan braces)



nk nengok gigi aku lak?hahaha




No comments: