Monday, March 9, 2015

Tips bawa baby pi buat passport






Assalamualaikum
Hari ni aku nk share beberapa tips baik punya khas untuk kaum ibu yg tingin sgt nak bawak anak pi travel obersea, risau sgt laaaa nk pi buat passport, anak buat perangai. Jgn men2 ok kalau nk bawak anak terutama nya baby, nk kuar public dgn ramainya umat manusia, mau pengsan soploh kali kau kt imegresen tu nnt. aicewah!

1. Bagi aku semua nya bermula dari ibu & bapa itu sendiri. Kene ready dari segi fizikal & mental. Sblom pi imegresen, make sure kau pi berak siap2 sblom kuar umah! haaaa ini penting ok. sapa kata berak tu tak penting. kau tgh Q tggu number kau kne pggl, time tu la sibok nk terberak la nk terkuncil la. sakit hati aku. Stresss mak! hahaha

2. Bawak makanan/ toys fav anak anda! Mcm ayra ni senang, aku slalu beli roti sumbat je dlm handbag. Biasa nk pi mana2, mesti aku singgah petronas beli roti tuk dia. dan tak lupa untuk suami tersayang. Kang kuar statment "roti untuk abg tak de keerr?" ermm slalu je kuar statment gitu tau. ehem.

3. Stroller. Masa ni la aku rasa agak menyesal beli stroller gedabak. Hahaha! Tp babyzen yoyo limited edition otw ke mummy dah. Cewwah perlu ke nak mention LE kau? Harus la. Nnt ada reporter "murahan" pi jaja cite kt kg aku "eh tyahh tu kan beli stroler limited edition 15 juta kau!" hah baru sedap sket tinge aku dgr. Eh lari cite lak. stroller tu guna nya dimana, kalau korang nk tau, kt imegresen putrajaya punya parking bapakkk ahh jauhh! hazab sekejap rasanya. 

4. Btw imegresen putrajaya kalau untuk buat passport baby, perlu bawak gambar siap2 dimana siap amik gambar di kedai ok. dowang tak de service untuk snap gambo baby. Kalau dewasa, amik kt sana je. dan make sure tudung n baju berwarna gelap. Mcm ayra ni gasak kau la pakai ribbon bagai. Nasib lepas jeww. Hehe

5. Make sure anak cukup tido. Sbnarnye dari umah aku (seri kembangan) ke putrajaya tu hanya 15 min jew. Tp memandangkan jalan nk keluar dari seri kembangan ke putrajaya jammed nak mamp, so sempat Ayra tido setgh jam dlm kereta. Gud girl!

Emm rasa nye itu je la. Kalau aku ada ingat lagi tips2 nye, aku add on je nnt okay.
meh layan gambar passport mek Ayra :D








No comments: