Sunday, October 27, 2013

keperluan baby anda

assalamualaikum

Sapa2 yg tak terjah baby expo kt SACC mall tak de la rasa rugi apa2 pun. Pasainya. mmg tak de apa sgt. Takat beli pampers je pun mmg sgt berbaloi. Murah! Memandangkan aku n amin ni 1st time pegi expo mmg jenis men terjah walaupun gaji tak masuk lg tuu. Memula mmg nk pegi cekau brg mandian baby. Punyalaahhh wat tawaf kt situ, TAK ADA lgsung! sedihhh la kt situ :P Pastu bru tingat, member belog penah update pasal dea borong brg mandi dan teros tanya dea kt instgram.   puan Zy La dan adik dea, Arina. dowang rileks je orgnya, jenis Sharing is Caring. Tak kedekut punya org.
okay aku beli brg mandian baby, baby bath, minyak yuyi, lotion, bedak, dan wipe tissue dan dan travel kit secara borong, tak smpai rm100. Itu terbaik bukan? Kt mana? di Mydin, USJ. haaaa pi terjahhh. Kt tingkat atas sekali. Bahagian borong.

antara brg 1st batch ktorang. cewwaaahhh


geram kan tgk baju baby? haaa sama lahh aku. 


dan ada jugak aku beli brg keperluan baby ni kt ninja.



Botol susu, pilihan aku adalah brand tommee tippee. Tp MimiJumi pun pilhan aku jugak. tp no 2. hehe. Mcm takot lak botol mimijumi tu :P  memandangkan aku ni mmg jenis suka sgt beli complete set, maka dgn ini aku pun beli la Tommee Tippee complete starter kit ni. Senang. Semua mende ada. Malas dah nk fikir. Set ni aku beli dlm rm350 sahaja. Di uk. Kt sini tak silap harga beribu kot. Ntah la. Tak ingat sgt. Sgt berbaloi. Aku pun ada beli extra botol, memandangkan aku akan hantar baby ke pengasuh, botol susu byk2 perlu. cewwwahhh. Jenuhlaaa papa dea nk basuh nnt :P extra botol tommee tippee ni aku beli on9 je kt sini, dgn harga rm127 ada 5 botol dlm tu. Pun murah kan. Nnt aku update on9 shopping mana tu. Yang pasti aku beli kt instgram.


Breastpump pilihan aku, aku rasa semua pompuan idamkan breast pump ni kot. cewwahh. adalah brand Madela. Untuk anak 1st ni, aku teros beli freestyle punya. Tu smpai anak ke 5 la kot. 


Pam susu sekadar untuk mengeluarkan susu untuk mengelakkan bengkak breast or untuk stock up susu? Perlu guna yang single pump or double pump ke? Perlu guna manual pump or electric pump ke? So everyrhing is based on your lifestyle. Kadang-kadang ibu-ibu berkerjaya yang busy bekerja mesti nak pump yang portable (mudah di bawa ke sana sini), jimatkan masa (contohnya, pump 15 minit pon dah dapat 10oz). Berlainan pula dengan ibu yang tidak bekerja, mungkin kerana anak dapat direct feeding selalu pump hanya diperlukan untuk sustain or maintain milk production. Bagi ibu yang selalu direct feeding pon memang digalakkan untuk pump untuk kosongkan breast supaya susu dapat dihasilkan dengan lebih banyak. Dan memandangkan aku mmg tak akan quit kerjaya aku lepas beranak, dan freestyle ini mmg alasan yg cukup untuk aku beli. Cewwahh!


Byk mende kan kne prepare tuk org baru? Dari segi kewangan jgn ckp la. Terpaksa korban mcm2 mende. Kereta baru, holiday, tak pe sya, lpas beranak, semua blh dpt. Inshaa Allah.
Semoga aku dipermudahkan. Amin..

okay nnt aku update pasal preparation aku n baby lagi okay.
bye bye

No comments: