Wednesday, May 13, 2015

Tips bawa Baby naik Flight!

Assalamualaikum
Sbnarnye aku men beli je tiket flight  ke sabah masa bulan 2 ritu. Saja nk jln2 nk bawak Ayra naik flight. 1st time la tuk Ayra. Mama dah bosan dah sabah dulu 7y duk sana, dari sekolah rendah smpai la beso :D Hehe. So kali ni aku bawa suami & anak jln2 di tempat yg dulu nya aku penah pegi. Tapi sblom tu aku nk share beberapa tips bawa baby naik flight. Lap peloh wa cakap sama lu :D

1. Pastikan anak anda kenyang. Tak cukup tidur pun tak pe. Sebab nya :

Sebelom naik flight kne ada 3 jam awal sebelom berlepas. So bawa la anak anda jln2 sepanjang KLIA2 atau KLIA, so far airport kita sgt canggih! Macam2 ada. Guess butik pun ado. Duit je pastikan penuh dlm wallet :P. Aku akan pastikan Ayra mkn kenyang2 dlu dan dan minum susu siap2. Biasa baby lepas kenyang mesti mata pun tak larat nk bukak. hehe. So ngam2 dah naik flight tu, duduk je kt seat, Ayra ngamuk kejap then teros tidur. Kapal terbang tak gerak lg. Hehehe. Bila baby dah tido, so anda blh rileks sekejap sblom kapal terbang berlepas. Anda siap blh mkn sbb anak tgh tido. So jgn risau k. Hehe

2. Pastikan tukar diapers/pampers sebelom berlepas.
Haaa. ini paling penting. Ayra ni biasa lepas mkn mesti poo poo. Agak korang la kan AirAsia yg sempit mcm bas tu nk keluar lg, sempat lg ke nk basuh eyak anak nnt kan. Tapi get ready je la. Sbb kita pun tatau anak kita akan eyak ke idokkk. Mcm Ayra ni, lpas mkn mmg eyak la. So aku siap2 tukar. Dan jgn lupa pakaikan stokin. Cejukkk.

3. Bawa toys/ ipad
Mcm Ayra ni mmg aku tak ajar sgt ipad. Hanya nonton didi & friends je la. Aku siap beli toys baru bg dia xcited dgn toys dia. Kalau nk tau, budak2 ni cpt bosan dgn toys, so biasa aku beli byk mana pun aku akan rotate toys dia, half masuk bakul, half dia main. Bulan depan rotate2 mcm tu. So dia tk de la bosan sgt..

4. Stroller
Sila bawa stroller anak anda sekiranya anda ingin fly ke mana2. bercuti ke mana2. Aku baru tau stroller yg besar gedabak mcm bugaboo Ayra tu, jgn risau, bg je kt pramugari kt pintu tu, nnt dorang akan simpan kan. Mcm Ayra kali ni, aku siap2 beli babyzen yoyo lipat2 bawk naik atas. Senang. 

5. Bantal kecik
Biasa mana2 pun pegi mmg tepek bantal kecik ayra dlm bag dia. Senang dan mudah!


Tu je la tips dia kot. Alhamdulillah pergi & balik , ayra sgt behave! tu 2 jam atas flight. Nnt pi london 16jam atas flight, guane la gamak nye :D
Jom layan gambo ktorng kt sabah bah!
opss lupa nk cite. Pi sabah tu sbnarnye hadiah bday Ayra & 2nd anniversary ku & aming judinggg
















.........................
...................
.................
...........








Gambar ni paling rare. Abah wassap kt family group. Serious rindu..Banyak kenangan kt sana...

No comments: